Etusivu Opisto Vastuullisuusohjelma Asiakas Asiakas OpistoAULA galleria Esteettömyys ja saavutettavuus Järjestyssäännöt ja turvallisemman tilan periaatteet Opintopistekurssit Tarjoa meille kurssia Tietoa meistä Vastuullisuusohjelma Asiakas Työyhteisö Yhteiskunta Ympäristö YKI Opettajat esittäytyvät Hyvinvointikurssien opettajat Kielikurssien opettajat Kulttuuri, yhteiskunta ja ympäristö -kurssien opettajat Kuvataidekurssien opettajat Kädentaitokurssien opettajat Liikuntakurssien opettajat Media, tietotekniikka ja valokuvaus -kurssien opettajat Muoti ja kauneus -kurssien opettajat Musiikkikurssien opettajat Tanssikurssien opettajat Teatteri ja improvisaatio -kurssien opettajat Kurssitarjonta Tarjoamme vapaan sivistystyön lain mukaisia kansalaisopistokursseja jatkuvan oppimisen ja hyvinvoinnin tarpeeseen. Yli tuhannen kurssin valikoimassa on kursseja mm. liikunnan, tanssin, kielten, musiikin, taiteen, kädentaitojen ja digitaitojen alueilta. Kursseille ei ole ikä-, koulutustausta- tai taitovaatimuksia, mutta tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuden osallistua eri ryhmiin oman taitotason mukaisesti. Tarjoamme eri toteutusvaihtoehtoja, kuten lähiopetusta eri toimipisteissä Helsingissä sekä verkko- ja hybridiopetusta. Tarjoamme kursseja eri viikonpäivinä ja kellonaikoina lähes vuoden ympäri. Kehitämme kurssitarjontaa vastaamaan kysyntää asiakaspalautteiden sekä koulutussuunnittelijoiden ja opettajien asiantuntemuksen avulla. Asiakaspalvelu Asiakaspalvelu on hyvän hallintotavan mukaista, luotettavaa ja ystävällistä. Lähtökohtana on, että kohtaamme jokaisen asiakkaan yksilöllisesti ja asiantuntevasti. Asiakaskohtaamisissa haluamme välttää kiireen tuntua. Tavoittelemme hyvää asiakaspalvelukokemusta ilmoittautumisen ja maksamisen yhteydessä sekä opistoon saavuttaessa ja kurssin aikana. Vastaamme sähköisistä kanavista tulleisiin viesteihin nopeasti, ja pyrimme hoitamaan asiakkaan asian saman arkipäivän aikana mahdollisuuksien mukaan. Tarjoamme joustoa maksuaikaan erillisellä sopimuksella toimiston kanssa. Kurssi-ilmoittautumisen voi perua veloituksetta 7 päivää ennen kurssin alkua. Kehitämme asiakaspalveluprosessia jatkuvasti asiakaspalautteen perusteella. Tavoitettavuus Tarjoamme eri yhteydenottokanavia toimiston kanssa asiointiin esim. puhelimitse, sähköpostitse, somessa tai paikan päällä. Opettajat ovat tavoitettavissa kurssien aikana ja tarvittaessa sähköpostiyhteydellä luvan pyytämällä. Tarjoamme opintoneuvontaa oikean kurssin tai tason löytämiseksi. Toimisto ja vahtimestarit opastavat asiakkaita tiloihin ja palveluihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Opintoneuvonnan ja vahtimestareiden kanssa voi asioida puhelimitse, sähköpostitse tai paikan päällä. Ilmoittautuminen ja maksaminen Tarjoamme monipuoliset ilmoittautumisvaihtoehdot verkkosivuilla, sähköpostilla tai toimistossa. Kurssimaksun voi suorittaa turvallisesti erilaisilla maksukorteilla, verkkopankissa, liikunta- ja kulttuurieduilla tai MobilePay-mobiilimaksusovelluksella. Asiakas voi tarvittaessa ilmoittautua kurssille paikan päällä myös minimitiedoin, esimerkiksi ilman henkilötunnusta tai osoitetietoja. Asiakastyytyväisyys ja vuoropuhelu Keräämme kurssipalautetta kurssin päätyttyä ja vastaanotamme jatkuvaa palautetta kaikista kanavista. Selvitämme kriittiset asiakaspalautteet kaikkia osapuolia kuulemalla. Jos palautteeseen on jätetty yhteydenottopyyntö, reagoimme siihen kahden arkipäivän sisällä. Saatua palautetta käytämme myös palveluiden ja toimintamallien kehittämiseen. Viestintä Tiedotamme opiston toimintaan, opiskeluun tai tapahtumiin liittyvistä ajankohtaista asioista kotisivuillamme, somekanavissa ja uutiskirjeen avulla. Viestimme ja markkinoimme monikanavaisesti, jotta asiakkaamme saisivat tarvitsemaansa tietoa esimerkiksi ilmoittautumisen alkamisesta tai kurssiuutuuksista. Asiakasturvallisuus Henkilökuntamme on koulutettu huolehtimaan asiakkaidemme turvallisuudesta tulipalon, uhkatilanteiden tai vastaavien tapausten sattuessa. Järjestämme evakuointikoulutuksia opintojen alussa peruskoulussa, kotoutumiskoulutuksessa ja vapaan sivistystyön luku- ja kirjoitustaidon koulutuksissa opiskeleville maahan muuttaneille. Epidemian kohdatessa ohjeistamme talossa asioivia tarvittaessa maskien ja käsidesin käyttöön sekä turvavälien pitämiseen. Ohjeistamme turvallisia toimintatapoja luokkakohtaisesti, kuten esimerkiksi kuvataiteessa käytettävien haitallisten aineiden turvalliseen ja asianmukaiseen käyttöön. Opistolla on järjestyssäännöt, joiden tavoitteena on edistää opiston sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä opiston turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Kehitämme opiskelijoiden turvallisuutta myös jatkuvan riskinarvioinnin avulla. Tietosuoja Suojaamme asiakkaiden ja henkilöstön henkilötietoja tietosuojaan liittyvillä käytännöillä. Kurssihallintajärjestelmä Hellewi on GDPR-yhteensopiva ja tarjoaa kattavat työkalut. Järjestelmää käytetään verkkoympäristössä aina SSL-suojatussa yhteydessä. Esteettömyys ja saavutettavuus Opistotalon pääsisäänkäynti on esteetön. Toinen hisseistä on pistekirjoituksella merkitty ja soveltuu pyörätuolikäyttöön. Opiston toimistoon johtaa pyörätuolihissi. Toimistoasiat, kuten kurssi-ilmoittautumisen ja maksamisen voi hoitaa myös ala-aulan infopisteellä. Luokkien ovilla on matalat kynnykset. Esteettömässä WC:ssä on lastenhoitotaso. Esteettömyystiedot liikuntarajoitteisia asiakkaita ja henkilökuntaa varten löytyvät verkkosivuiltamme toimipaikoittain. Toimiston ja aulan infotiskeillä on kiinteät induktiosilmukat, joiden avulla voidaan siirtää mikrofoniin puhuttu ääni sähkömagneettisen kentän avulla suoraan kuulokojeeseen tai implanttiprosessoriin. Kurssihallintajärjestelmä Hellewi täyttää saavutettavuusdirektiivin vaatimukset. Kehitämme verkkosivujamme täysin saavutettaviksi. Pyrimme käyttämään selkeää yleiskieltä viestinnässä. Lue seuraavaksi Työyhteisö Yhteiskunta Ympäristö