Hilla Hanhela

Tila- ja materiaalilähtöinen teatterityöskentely

Hilla on taiteilijapedagogi, jota kiinnostaa monitaiteinen ja tutkiva lähestymistapa taiteeseen. Häntä innostavat erityisesti tila-, materiaali- ja liikelähtöiset työskentelymuodot. Hilla on tehnyt opetustyötä aikuisten lisäksi myös teatteritaiteen perusopetuksen sekä varhaiskasvatustyön parissa. Taideopetus on Hillalle yhdessä tutkimista ja ihmisenä maailmassa olemisen ihmettelyä. Opettajana hän pyrkii kohti tutkivaa, leikkisää ja pohtivaa ilmapiiriä sekä yhteistä dialogia. Kuva: Antti Rintala


Katja Joutsijoki

teatteri, ilmaisu, neuvottelutaidot

Keuruulta kotoisin oleva Katja valmistui Teatterikorkeakoulusta 1995 ja sai kiinnityksen Lahden kaupunginteatteriin. Freelance-näyttelijänä hänellä on ollut rooleja mm. Suomen Kansallisteatterissa, Teatteri Takomossa ja KokoTeatterissa. Katja on näytellyt lukuisissa tv-sarjoissa ja kuunnelmissa. Hän on opiskellut Kriittisessä Korkeakoulussa kirjoittamista ja suorittanut Stadian teatteritaiteen opettajan koulutuksen. Hän on kirjoittanut kuunnelmasarjan Ylelle ja näytelmän Helsingin juhlaviikoille. Teatteria, ilmaisua, neuvottelua ja vuorovaikutusta Katja on opettanut 15 vuoden ajan. ”Niin näyttelemisessä kuin opettamisessa on tärkeintä saada vastanäyttelijä tai opiskelija loistamaan. Molemmat alueet vaativat hyvää ihmislukutaitoa. Yhä edelleen koen, että minulla on valtava uteliaisuus oppimista ja opettamista kohtaan”, Katja toteaa.


Riku Korhonen

kameranäytteleminen, näyttelijäntyö

Riku on näyttelijä (TeL / FIA), joka on näytellyt monissa suomalaisissa teattereissa ja kuunnelmissa. Hän on myös esiintynyt elokuva- ja televisiotuotannoissa, kuten Kotikatu ja Sorjonen. Riku on näyttelijän maisterintutkinnon lisäksi suorittanut opettajan pedagogiset opinnot sekä tehnyt lisensiaatintutkinnon Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa aiheenaan näyttelijän keskittyminen. Hän on opettanut näyttelijäntyötä ja ohjannut opiskelijoille monologiesityksiä, klassikkonäytelmiä ja kiertäviä lastenteatteriesityksiä. ”Kurssit ovat tiiviitä ja intensiivisiä kokonaisuuksia, joissa korostuvat henkilökohtainen palaute ja opiskelijan oma reflektio omasta työskentelystään. Tärkeintä minulle opettajana on opiskelijan kohtaaminen ja opetusprosessin eteneminen kohti opiskelijan omia päämääriä ja tavoitteita”, Riku kuvailee.


Marjaana Kuusniemi-Korhonen

näyttelijäntyö

Marjaana on valmistunut näyttelijäksi Nätyltä ja teatteriopettajaksi Teatterikorkeakoulusta. Hän on opettanut näyttelijäntyötä, teatteri-ilmaisua ja draamakasvatuksen perusopintoja eri opistoissa, oppilaitoksissa ja yhdistyksissä. Marjaana on myös ohjannut harrastajille monologeja, demoja ja koko illan näytelmiä. Lisäksi Marjaana on työskennellyt vierailevana ja kiinnitettynä näyttelijänä laitosteattereissa ja teatteriryhmissä. Hän on näytellyt myös kuunnelmissa sekä tv- ja elokuvatuotannoissa. Opetuksessaan Marjaana hyödyntää osaamistaan tarjoamalla harjoitteita erilaisista näyttelijäntyön tekniikoista. Opiskelijapalautteen mukaan opettaja on onnistunut luomaan hyvää ryhmähenkeä.


Ally Manson

näyttelijäntyö, acting, improvisation

Ally is an actor and theatre director from London, UK. He graduated from East 15 Acting School in 2014 and has since acted and directed in some of the most prestigious theatres and theatre schools in the UK. Ally has also acted on TV and radio and leant his voice to numerous Voiceover commercials and projects. Since moving to Helsinki, he has founded the Helsinki Contemporary Theatre Company, a brand new International theatre company aiming to create new work and adapt classical texts too for Finnish and International audiences in Helsinki and beyond. For Ally, the best thing about teaching is the safe and creative collaboration between teacher and students.


Fanny Paananen

näyttelijäntyö, ääni-ilmaisu

Fanny on Jyväskylästä kotoisin oleva näyttelijä, teatterintekijä ja äänikirjanlukija. Hän on valmistunut Copenhagen International School of Performing Artsista teatteritaiteen kandidaatiksi (BA). Fanny on kokenut uransa aikana erilaisia haasteita, kuten äänen väsymistä ja sen menettämistä, kurkkukipuja, puheen takeltelua ja myös itsevarmuuden puutetta. Fanny tutkii jatkuvasti uusia tapoja parantaa hyvinvointiaan ja ilmaista itseään kokonaisvaltaisemmin ja vakuuttavammin, samalla säilyttäen oman vapaan ja persoonallisen tyylinsä. Fanny haluaa nyt jakaa tätä arvokasta osaamista ja kokemusta muidenkin käyttöön.


Hanna Terävä Varis

klovneria

”Olen klovni, sirkustaiteilija, sirkusopettaja ja tanssija. Olen valmistunut tanssijaksi Tukholman Danshögskolanista vuonna 2001 ja klovnerian maisteriksi Tukholman Teatterikorkeakoulusta vuonna 2010. Työskentelen monipuolisesti teatteriklovnerian saralla sekä aikuisille että lapsille suunnatuissa kokonaisuuksissa. Opetan myös vauvasirkusta perheen pienimmille. Olen esiintynyt Tanssiteatteri Hurjaruuthin ylistetyissä talvisirkuksissa vuodesta 2002 alkaen. Omista teoksistani voisin mainita aikuisyleisölle suunnatun Nakun, joka on teos klovnille ja muusikolle sekä Balalukun, joka on suunnattu koko perheelle. Opettajana olen tarkkanäköinen, mutta varsin lempeä. Etsimme yhdessä klovnerian oivalluksia kiireettömästi, tutkivalla otteella.” Kuva teoksesta ”Unelia” 2016, kuvaaja Soile Mäkelä.

Johanna Torasvirta

improvisaatio, näyttelijäntyö

Johanna on teatteriohjaaja, improvisoija ja pedagogi, jonka intohimona on auttaa ihmisiä löytämään itsestään ja toisistaan uusia puolia. Hän on ohjannut teatteria ja opettanut näyttelijäntyötä, improvisaatiota ja esiintymistaitoja jo lähes 20 vuotta – aikuisille ja lapsille, harrastajille ja ammattilaisille. Opettajana Johanna on helposti innostuva, oivalluksiin kannustava, avoin ja muovautuva. Hänelle on tärkeää luoda turvallinen yhteisö, jossa voi ohjata ja haastaa jokaista oppilasta juuri tälle sopivalla tavalla. Johannan mielestä parasta opettamisessa on ilmassa väreilevä läsnäolo ja yhteinen flow. Kuvaaja: Luisa-Claudia Sovijärvi