Blogikirjoitus
06 / 06 / 24

Lukutaito-opettajat vierailulla madridilaisessa aikuisten peruskoulussa

Blogin kirjoittajat: Helsingin aikuisopiston peruskoulun lukutaitovaiheen opettajat Miia ja Mari

Toukokuussa matkustimme viikoksi keväiseen Madridiin. Job shadowing -matkallamme tutustuimme madridilaiseen aikuiskoulutuskeskukseen CEPA Rosalía de Castroon.

Kouluun tutustumista

CEPA Rosalía de Castro on yksi 17:stä Madridin alueen aikuisten peruskoulusta. Oppilaitos tarjoaa perusopetusta lukutaidon opetuksesta peruskoulun päättötodistukseen asti. Lisäksi koulu järjestää espanjan kielen opetusta ulkomaalaisille. CEPA Rosalía de Castro on Madridin kunnan hallinnoima ja ylläpitämä julkinen oppilaitos. Koulussa on kirjoilla yhteensä noin 800 oppilasta, mutta oppitunneille osallistuminen on vapaaehtoista eikä opiskeluaikaa ole rajattu, joten paikan päällä näimme valtaosin hyvin pieniä opetusryhmiä. Ryhmissä läsnä oli keskimäärin viisi opiskelijaa. Tapaamamme opiskelijat olivat hyvin eri ikäisiä. Joukossa oli monia juuri 18 vuotta täyttäneitä, mutta myös värikkään elämän eläneitä yli 80-vuotiaita opiskelijoita. Ihailimme opettajien kykyä ottaa haltuun erittäin heterogeeninen opetusryhmä. Oppituntien ilmapiiri oli rento, opiskelijoita kunnioittava sekä aikuisten eletyn elämän ja elämäntilanteen huomioiva. Seuraamassamme opetuksessa käytettiin paljon osallistavia opetusmetodeja, ja erityisesti espanjankieliset opiskelijat osallistuivatkin innokkaasti ja äänekkäästi oppituntien ohjelmaan.

Luokkahuone, pöydillä kuvakortteja

Oppitunteja seuraamassa

Olimme CEPA Rosalía de Castron ensimmäiset ulkomaalaiset opetuksen seuraajat. Upea henkilökunta oli todella panostanut vierailuumme ja järjestänyt meille erittäin kattavan ohjelman. Viikon aikana pääsimme seuraamaan espanjan kielen, englannin, historian, maantiedon, biologian, ympäristöopin ja matematiikan opetusta. Erityisellä mielenkiinnolla seurasimme lukutaidon opetusta, jota koulussa järjestetään vain kahdeksan tuntia viikossa. Opiskelijat käyvätkin yleensä lukutaitovaihetta monta vuotta. Tunnelma oli lämminhenkinen ja mielestämme hyvin kerhomainen. Opiskelijat tulivat ja menivät omien aikataulujensa mukaan, ja opettaja kiersi vuorotellen lukemassa jokaisen kanssa erikseen. Luku- ja kirjoitusharjoitusten lisäksi opiskelijoille opetettiin matematiikkaa, stressinhallintakeinoja, arjen taitoja sekä konkreettisia terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tapoja. Kerran viikossa koulussa vieraili kansalaisjärjestöjen edustajia kertomassa erilaisista hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan liittyvistä asioista.

Pöydällä ruokia

Retkiä ja ajatusten vaihtoa

Oppilaitokseen ja koulumaailmaan tutustumisen vastapainona saimme nauttia espanjalaisesta elämänmenosta. Opettajakollegat esittelivät meille lukuisia kulttuurihistoriallisia nähtävyyksiä, luontokohteita ja kulinaarisia elämyksiä. Erityinen kokemus oli päivä Espanjan vanhassa pääkaupungissa Toledossa, jossa kaupungissa lapsuutensa viettänyt historian opettaja kertoi meille yksityiskohtaisesti ja mieleenpainuvasti kaupungin upeasta ja värikkäästä historiasta. Retkillä, lounailla ja tapaksilla keskustelut soljuivat vilkkaina, ja ehdimme viikon aikana vaihtaa laajasti ajatuksia koulutuksesta, kulttuurista, yhteiskunnasta, maailman tilasta ja Euroopan tulevaisuudesta. Opimme matkalla paljon espanjalaisesta koulutusjärjestelmästä sekä opettajuudesta. Parasta antia oli kuitenkin osallistuminen oppilaitoksen päivittäiseen toimintaan ja ennen kaikkea vuorovaikutus samaa työtä tekevien espanjalaisten kollegoiden kanssa. Oli mielenkiintoista huomata, että aikuisten perusopetuksen arki on hyvin samankaltaista Euroopan eri laidoilla.

Kaksi kuvaa. Ensimmäisessä kolme henkilöä kävelee hiekkatiellä mäntyjen täyttämässä rinnemaisemassa. Toisessa kuvassa tekstin kirjoittajat hymyilevät ja taustalla on Rosalia de Castro -muraali.