Blogikirjoitus
05 / 08 / 24

Antoisa viikko aikuiskoulutuksen parissa Espanjassa

Blogin kirjoittaja: peruskoulun yhteiskuntaopin ja maantiedon opettaja Marjaana Markkanen

Toukokuun viimeisellä viikolla suuntasin Erasmus+ -job shadowing jaksolle helteiseen Espanjaan, Alcalá de Henaresin pikkukaupunkiin Madridin lähelle. Vierailukohteenani oli aikuiskoulutuskeskus Cepa Don Juan I. Siellä tarjotaan aikuisille perusopetusta, lukio-opetusta, espanjan ja englannin kursseja, tietotekniikan opetusta sekä hieman myös ammatillista koulutusta. Cepa Don Juan I on kunnan ylläpitämä julkinen oppilaitos. Samaan aikaan siellä vieraili myös kaksi opettajaa Madeiralta ja kaksi Roomasta, mikä rikastutti kokemustani entisestään, kun pystyin vaihtamaan ideoita ja kokemuksia myös heidän kanssaan. Oppilaitoksen kansainvälisyyskoordinaattori Cristina oli laatinut meille todella monipuolisen ohjelman ja otti meidät vastaan suurella lämmöllä. Jotkut koulun ryhmistä valmistautuivat jo loppukokeisiin, joten pääsimme tutustumaan pääasiassa alkuvaiheen perusopetukseen, espanjan ja englannin kursseihin sekä koulun muihin toimintoihin kuten kirjastoon ja kielenvaihtokulmaan. Pääsimme jopa haastateltaviksi koulun radioon!

Sukellus oppilaitoksen arkeen

Viikon aikana pääsimme osallistumaan useille eri oppitunneille. Kaikkien tuntien opettajat ottivat tuntisuunnitelmassaan huomioon meidän vierailijoiden läsnäolon niin, että emme vain seuranneet tunteja passiivisesti, vaan pääsimme koko ajan aktiivisesti osallistumaan opiskelijoiden mukana. Se oli mielestäni viikon parasta antia! Pääsimme esimerkiksi tekemään pari- ja ryhmätöitä opiskelijoiden kanssa pelien, toiminnallisten harjoitusten ja tietotekniikkaa hyödyntävän leikkimielisen kilpailun muodossa. Oli hienoa päästä keskustelemaan opiskelijoiden kanssa ja kuulla heidän kokemuksiaan opiskelusta. Espanjassa opiskelijat eivät saa taloudellista tukea opintoihinsa, joten monien on käytävä samaan aikaan töissä. Näin ollen opintoajat venyvät. Minua myös yllätti kantaespanjalaisten eläkeläisten suuri määrä peruskouluopinnoissa. Heille opiskelu tuntui olevan harrastus ja monet opiskelivatkin samassa ryhmässä useamman vuoden. Ei ole helppoa opettaa niin heterogeenisiä ryhmiä, joissa ikähaitari on suuri ja joidenkin äidinkieli on espanja, kun taas toisille se on vieras kieli, jota he vasta opettelevat. Ihailin opettajien luovuutta ja kykyä luoda kaikille mielekäs oppimiskokemus. Opetusmetodit olivat mielestäni hyvin samanlaisia kuin mitä käytämme täällä Helsingin aikuisopistossa aikuisten perusopetuksessa.

Retkiä ja espanjalaista vieraanvaraisuutta

Alcalá de Henares on kaunis vanha kaupunki, joka tunnetaan kuuluisan espanjalaisen kirjailijan Miguel de Cervantesin kotikaupunkina. Se on myös valittu Unescon maailmanperintökohteeksi. Näin ollen meille haluttiin esitellä kaupunkia myös oppilaitoksen ulkopuolella. Kävimme joidenkin opiskelijoiden ja opettajien kanssa vierailulla tärkeässä arkeologisessa kohteessa (Casa de Hippolytys), jossa opimme kaupungin historiasta roomalaisten ajalta ja suoritimme toiminnallisen tehtävän. Meille esiteltiin myös kaikki vanhan keskustan tärkeimmät nähtävyydet kuten katedraali ja yliopisto. Koordinaattori Cristina, rehtori José sekä muutama muu opettaja viettivät kansamme aikaa myös iltaisin omalla vapaa-ajallaan. Tapaksilla ja illallisilla käydyt keskustelut olivat hyvin tärkeä osa viikon antia ja loivat pohjaa yhteistyölle myös tulevaisuudessa. Espanjalaisten kollegoiden lämpö ja vieraanvaraisuus olivat ihan omaa luokkaansa! Viimeisenä päivänä pääsin myös yllättäen tutustumaan ammatilliseen hotelli- ja ravintola-alan oppilaitokseen, jossa sain nauttia herkullisen opiskelijoiden valmistaman kuuden ruokalajin lounaan.

Matkan antia

Matkan aikana opin paljon sekä espanjalaisesta koulutusjärjestelmästä että myös aikuiskoulutuksesta Italiassa ja Portugalissa. Opetuksen seuraaminen ja ajatustenvaihto kollegoiden kanssa antoi minulle paljon uusia ideoita ja motivaatiota omaa työtäni varten. Toivon, että voimme jatkaa yhteistyötä matkalla tapaamieni ihmisten kanssa myös tulevaisuudessa uusien projektien muodossa.