Etusivu Toggle Menu
Home
Helsingin aikuisopisto > Vastuullisuusohjelma: Asiakas

ASIAKAS

 

Kurssitarjonta

  • Tarjoamme vapaan sivistystyön lain mukaisia kansalaisopistokursseja jatkuvan oppimisen ja hyvinvoinnin tarpeeseen.
  • Yli tuhannen kurssin valikoimassa on kursseja mm. liikunnan, tanssin, kielten, musiikin, taiteen, kädentaitojen ja digitaitojen alueilta.
  • Kursseille ei ole ikä-, koulutustausta- tai taitovaatimuksia, mutta tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuden osallistua eri ryhmiin oman taitotason mukaisesti.
  • Tarjoamme eri toteutusvaihtoehtoja, kuten lähiopetusta eri toimipisteissä Helsingissä sekä verkko- ja hybridiopetusta.
  • Tarjoamme kursseja eri viikonpäivinä ja kellonaikoina lähes vuoden ympäri.
  • Kehitämme kurssitarjontaa vastaamaan kysyntää asiakaspalautteiden sekä koulutussuunnittelijoiden ja opettajien asiantuntemuksen avulla.

 

Asiakaspalvelu

  • Asiakaspalvelu on hyvän hallintotavan mukaista, luotettavaa ja ystävällistä.
  • Lähtökohtana on, että kohtaamme jokaisen asiakkaan yksilöllisesti ja asiantuntevasti. Asiakaskohtaamisissa haluamme välttää kiireen tuntua.
  • Tavoittelemme hyvää asiakaspalvelukokemusta ilmoittautumisen ja maksamisen yhteydessä sekä opistoon saavuttaessa ja kurssin aikana.
  • Vastaamme sähköisistä kanavista tulleisiin viesteihin nopeasti, ja pyrimme hoitamaan asiakkaan asian saman arkipäivän aikana mahdollisuuksien mukaan.
  • Tarjoamme joustoa maksuaikaan erillisellä sopimuksella toimiston kanssa.
  • Kurssi-ilmoittautumisen voi perua veloituksetta 7 päivää ja avoimen yliopiston opinnot 14 päivää ennen kurssin alkua.
  • Kehitämme asiakaspalveluprosessia jatkuvasti asiakaspalautteen perusteella.

 

Tavoitettavuus ja neuvontapalvelut

  • Tarjoamme eri yhteydenottokanavia toimiston kanssa asiointiin esim. puhelimitse, sähköpostitse, chatilla, somessa tai paikan päällä.
  • Opettajat ovat tavoitettavissa kurssien aikana ja tarvittaessa sähköpostiyhteydellä luvan pyytämällä.
  • Tarjoamme opintoneuvontaa oikean kurssin tai tason löytämiseksi.
  • Toimisto ja vahtimestarit opastavat asiakkaita tiloihin ja palveluihin liittyvissä ongelmatilanteissa.
  • Opintoneuvonnan ja vahtimestareiden kanssa voi asioida puhelimitse, sähköpostitse tai paikan päällä.

 

Ilmoittautuminen ja maksaminen

  • Tarjoamme monipuoliset ilmoittautumisvaihtoehdot verkkosivuilla, sähköpostilla tai toimistossa.
  • Kurssimaksun voi suorittaa turvallisesti erilaisilla maksukorteilla, verkkopankissa, liikunta- ja kulttuurieduilla tai MobilePay-mobiilimaksusovelluksella.
  • Asiakas voi tarvittaessa ilmoittautua kurssille paikan päällä myös minimitiedoin, esimerkiksi ilman henkilötunnusta tai osoitetietoja.

 

Asiakastyytyväisyys ja vuoropuhelu

  • Keräämme kurssipalautetta kurssin päätyttyä ja vastaanotamme jatkuvaa palautetta kaikista kanavista.
  • Selvitämme kriittiset asiakaspalautteet kaikkia osapuolia kuulemalla. Jos palautteeseen on jätetty yhteydenottopyyntö, reagoimme siihen kahden arkipäivän sisällä. Saatua palautetta käytämme myös palveluiden ja toimintamallien kehittämiseen.

 

Viestintä

  • Tiedotamme opiston toimintaan, opiskeluun tai tapahtumiin liittyvistä ajankohtaista asioista kotisivuillamme, somekanavissa ja uutiskirjeen avulla.
  • Viestimme ja markkinoimme monikanavaisesti, jotta asiakkaamme saisivat tarvitsemaansa tietoa esimerkiksi ilmoittautumisen alkamisesta tai kurssiuutuuksista.

 

Asiakasturvallisuus

  • Henkilökuntamme on koulutettu huolehtimaan asiakkaidemme turvallisuudesta tulipalon, uhkatilanteiden tai vastaavien tapausten sattuessa.
  • Järjestämme evakuointikoulutuksia opintojen alussa peruskoulussa, kotoutumiskoulutuksessa ja vapaan sivistystyön luku- ja kirjoitustaidon koulutuksissa opiskeleville maahan muuttaneille.
  • Ohjeistamme talossa asioivia maskien ja käsidesin käyttöön sekä turvavälien pitämiseen epidemian hillitsemiseksi.
  • Ohjeistamme turvallisia toimintatapoja luokkakohtaisesti, kuten esimerkiksi kuvataiteessa käytettävien haitallisten aineiden turvalliseen ja asianmukaiseen käyttöön.
  • Opiston järjestyssääntöjen tavoitteena on edistää opiston sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä opiston turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Kehitämme opiskelijoiden turvallisuutta myös jatkuvan riskinarvioinnin avulla.

 

Tietosuoja

  • Suojaamme asiakkaiden ja henkilöstön henkilötietoja tietosuojaan liittyvillä käytännöillä.
  • Kurssihallintajärjestelmä Hellewi on GDPR-yhteensopiva ja tarjoaa kattavat työkalut. Järjestelmää käytetään verkkoympäristössä aina SSL-suojatussa yhteydessä.

 

Esteettömyys ja saavutettavuus

  • Opistotalon pääsisäänkäynti on esteetön. Toinen hisseistä on pistekirjoituksella merkitty ja soveltuu pyörätuolikäyttöön. Opiston toimistoon johtaa pyörätuolihissi. Toimistoasiat, kuten kurssi-ilmoittautumisen ja maksamisen voi hoitaa myös ala-aulan infopisteellä. Luokkien ovilla on matalat kynnykset. Esteettömässä WC:ssä on lastenhoitotaso. Esteettömyystiedot liikuntarajoitteisia asiakkaita ja henkilökuntaa varten löytyvät verkkosivuiltamme toimipaikoittain.
  • Toimiston ja aulan infotiskeillä on kiinteät induktiosilmukat, joiden avulla voidaan siirtää mikrofoniin puhuttu ääni sähkömagneettisen kentän avulla suoraan kuulokojeeseen tai implanttiprosessoriin.
  • Kurssihallintajärjestelmä Hellewi täyttää saavutettavuusdirektiivin vaatimukset.
  • Kehitämme verkkosivujamme ja pyrimme saamaan sen saavutettavaksi vuoden 2022 aikana.
  • Käännämme verkkosivut selkosuomeksi vuoden 2022 aikana.

Lue seuraavaksi