Search Etusivu Toggle Menu
Home Search
Helsingin aikuisopisto > Opettajat lähikuvassa

Helsingin aikuisopistossa toimii 238 opettajaa. Tässä sarjassa tutustumme lähemmin osaan heistä (aakkosjärjestyksessä).


Pirkko Ahjo (pilates, liikunnan ja tanssin koulutuspäällikkö)
”Opettajana Pirkko on rautainen ammattilainen. Hän antaa mielellään henkilökohtaisia vinkkejä ja neuvoja oppilaille näiden erityistarpeet huomioiden ja kulkee korjaamassa asentoja. Hän muistuttaa rakenteellisista tekijöistä, jotka on hyvä huomioida liikkeitä tehdessä, kuten notkoselistä ja yliojentuvista raajoista. Pirkon ohjauksessa voi luottaa siihen, että liikkeet tulee tehtyä oikein”. Opiston toimistossa työskennellyt Heini testasi Pirkko Ahjon pilateskurssin ja kirjasi havaintojaan muun muassa näin. Lue koko juttu >>


Marko Ahola (piha, puutarha ja viljely)
”Puutarhuri Marko Ahola oli saapunut Pohjanmaalta opastamaan meitä ymmällään olevia kaupunkilaisia viljelyn saloihin. Luennon aikana käytiin läpi valtava määrä asiaa ruukun valinnasta ja taimien esikasvatuksesta aina eri yrttien käyttötarkoituksiin ja kasvien talvehtimiseen. Illan kantavaksi ohjenuoraksi nousi se, että parvekkeella ja terassilla voi periaatteessa viljellä ihan mitä tahansa lajiketta hedelmäpuista ja marjapensaista alkaen, kunhan vain huolehtii riittävästä ravinteiden, lämmön, valon ja kosteuden saannista”, kiteytti opiston palvelu- ja hallintovastaava Venla saamansa opit Marko Aholan parvekepuutarhakurssilta. Lue artikkeli >>


Heini Harjaluoma (tanssi, jooga, kehonhuolto)
Heini on 36-vuotias tanssi- ja kuvataiteilija, joka ohjaa mm. jazztanssia, Jumps & Turnsia, parikehonhuoltoa ja kasvojoogaa. Heinillä on vankka kokemus esiintymisestä, koreografioiden tekemisestä ja opetustyöstä. Hänen koulutuskaarensa ulottuu fyysisestä opetuksesta somaattiseen ja käsittää mm. tietoisuustaitoja ja meditaatiota. Heinin ohjauksessa eläydytään mieli- ja kielikuvien kautta, huomioiden ihmistä kokonaisuutena, mindfullnessia hyödyntäen. Hänen oivalluksiaan ovat liikemetodit Energeettinen kehonhuolto ja Tunneliike, joita hän avaa oman kehon tuntemuksen ja itsehoitamisen kokemuksella. Heinin missiona on johdattaa oppilaansa takaisin kehoon ja tehdä siitä oivalluksia. Seuraa Heiniä Facebookissa ja Instagramissa.


Tobias Hoch (suomi)
”Olen kotoisin Saksan Kölnistä, mutta asunut Suomessa jo kymmeniä vuosia. Alun perin tulin Suomeen töihin, pääsin opiskelemaan matkailualan oppilaitokseen ja lopulta paluulippu Saksaan jäi ostamatta. Sillä tiellä olen edelleen”, kertoo Tobias. ”Koen, että pystyn auttamaan tällä työllä Suomessa asuvia ulkomaalaisia. Ulkomaalaisena kielen opettajana minulla on hieman erilainen näkökulma kuin suomalaisilla opettajilla. Koska olen itse joutunut opiskelemaan suomen vieraana kielenä, pystyn ymmärtämään opiskelijoiden haasteita ulkomaalaisen kielenoppijan näkökulmasta.” Lue koko haastattelu >>


Niina Kerppola (englanti, vieraiden kielten koulutuspäällikkö)
Niinan työhön kuuluu omien englannin opetustuntien suunnittelun ja pidon lisäksi opiston vieraiden kielten opintoneuvonta, kurssien suunnittelu, opetusmateriaalien koordinointi sekä tuntiopettajien lähiesimiehenä toimiminen. Kysyimme Niinalta, miksi aikuisena kannattaa jatkaa kieltenopiskelua. ”Kielitaidon ylläpito vaatii suhteellisen säännöllistä kielen kanssa toimimista puhuen, kuunnellen, lukien sekä kirjoittaen ja kielikurssille osallistuminen on myös oiva tapa motivoida itseään tähän. Vieraiden kielten aikuisopiskelu antaa sisältöä ja iloa elämään sekä luo yhteisöllisyyttä ja sosiaalista kanssakäymistä”,  Niina vastasi. Lue koko haastattelu >>


Sirpa Kärkkäinen (animointi, digitaalinen kuvantekeminen, italia)
Sirpa opettaa opistolla animointia, digitaalista kuvantekemistä ja muita mediapainotteisia kursseja sekä italiaa alkeista edistyneisiin. Erikoisen aineyhdistelmän selittää Sirpan kuvataiteen opiskelu Italiassa, jonka jälkeen hän täydensi opintojaan Aalto-yliopistossa ja Helsingin yliopistossa. Median pariin tie vei sarjakuvapiirtäjän ja kuvittajan töiden kautta. Nykyisin Sirpan intohimo on animaatio, jossa näitä kaikkia taitoja tarvitaan. ”Kielen opettaminen tuo mukavaa vastapainoa luovan alan projekteille, jotka vaihtelevat muutaman päivän kampanjasuunnittelusta kuukausia kestäviin pitkiin piirrosprojekteihin”, Sirpa toteaa. ”Italiasta löydän myös aina uusia näkökulmia työhöni; onhan maa täynnä historiaa ja kulttuuriaarteita. Benvenuto ai corsi!” Sirpaa voit seurata mm. Vimeossa.


Heidi Mantere (pilates, kehonhuolto)
Heidi ohjaa opistolla pilatesta ja kehonhuoltoa alkeis-, jatko- ja senioriryhmissä, myös englanniksi. Somatic Pilates -koulutuksensa kautta hän kiinnittää huomiota kokonaisvaltaiseen mielen ja kehon tasapainon ja hallinnan etsimiseen ja löytämiseen. Opetusta varten Heidi soveltaa ideoita omasta muusikon työstään viulistina ja laulajana. Tutustu tarkemmin Heidin kotisivuihin.

 

 

 


Juha Okko (taide- ja taitoaineiden, teatterin sekä ilmaisun ja viestinnän koulutuspäällikkö)
Koulutuspäällikön ja taideopettajan työn rinnalla ja vastapainoksi kuvataitelija Juha Okko maalaa akryylillä, öljyllä ja jugurtilla. ”Yksittäisistä maalauksista ja seinämaalauksista tai -piirustuksista koostuvat installaatiot ovat teosten tyypillinen ilmiasu. Käytän materiaalinani valokuvia ihmisistä tai taideteoksista, joita muokkaan kollaasin keinoin. Kuva-aihe on aina huolella mietitty, toteutus improvisoitu. Minua kiinnostavat valta ja vajavaisuus, agressio ja heikkous, taiteen kielet ja taiteen historia.” Tutustu Juhaan kuvataiteilijamatrikkelissa ja lue artikkeli ”Juha Okko yhdistää yhteensopimattomat: Hybridit II”. Juha kirjoittaa blogia Taide ja tekeminen.


Anni Rainio (astangajooga)
”Astanga tuntuu minulle omimmalta lajilta. Sen kehoa ja mieltä haastava dynaamisuus koukutti minut lajiin. Lajin opettaminen on kuitenkin haastavaa sen tarkan systemaattisuuden vuoksi. Itse vedän mielelläni alkeisryhmiä, jotta saan oppilaat tutustetuiksi kunnolla lajin perusteisiin. Astangatunnit sopivat kaikille niille, jotka haluavat haastaa itseään ja kasvattaa mielen- ja kehonhallintaa”, Anni kertoo. Lue koko haastattelu >>

 

 


Merja Salonen Di Giorgio (maalaustaide)
”Olen aina tiennyt haluavani tähän ammattiin, joten sitä voi kai kutsua kutsumusammatiksi. Olen pääsääntöisesti taidemaalari ja teen myös ympäristötaideteoksia”, Merja kertoo. ”Identiteettini on kuvataiteilija, joka opettaa. Koen, että minulla on enemmän annettavaa kursseilla, koska olen itse kuvataiteilija. Koska pidän monenlaisista maalausmateriaaleista, on myös luontevaa opettaa niitä. Erityiset osaamisalueeni ovat maalaus, piirustus ja taidehistoria”. Lue koko haastattelu >>


Johanna Torasvirta (liikunta, tanssi, teatteri, improvisaatio, liikunnan ja tanssin suunnittelija-opettaja ja opinto-ohjaus)
Johanna on opiskellut Tampereen yliopistolla teatterin ja draaman tutkimuksen puolella ohjaajan työn linjalla. Hän opiskeli myös näyttelijäntyötä, jonka myötä improvisaatiomenetelmät tulivat tutuksi. ”Improvisaatio on hetken taidetta, toisen kuuntelemista, hyväksymistä ja reagoimista. Se on myös oman sisäisen lapsen vapauttamista”, pohtii Johanna. ”Parhaimpia hetkiä improvisaatiokurssilla ovat sellaiset, kun opiskelija päästää sisältään oikeasti jotain spontaanisti, ja yllättyy itsekin siitä, mitä sieltä tuli”. Lue koko haastattelu >>


Annina Tuhkunen (afrikkalaiset tanssit, pilates, salsa)
Anninan tausta on perinteisissä länsiafrikkalaisissa tansseissa, joita hän on tanssinut 1990-luvun puolestavälistä lähtien. Coupé Décaléen hän kertoo tutustuneensa noin kymmenen vuotta sitten. Viime vuosikymmenen ajan hän on myös todistanut erityisesti nuorison keskuudessa tapahtunutta afrobeats-ilmiön kasvua säännöllisillä Afrikan matkoillaan. Palvelu- ja hallintovastaava Venla kävi Anninan Afrobeats-kurssin ja totesi, että kyseessä on asennelaji. Lue koko artikkeli >>


Oili Tuomainen (kädentaidot, helmeily, hopeaketjut)
”Olen ’patologinen’ kädentaitojen harrastaja ja opettaja, taustaltani puutöiden suunnittelija”, Oili esittäytyy. Kysyimme, miksi koruntekokurssit ovat nyt niin suosittuja. ”Suomalaiset ovat selkeästi avautuneet korumaailmassa. Enää koruja kantavaa ihmistä ei pidetä ylpeänä ja kopeana, vaan erilaiset korut otetaan avoimesti vastaan. Suomalaiset myös tykkäävät tehdä ja osata itse. Tämä nousee meillä jo juurista ja perimästä. Yksi suuri syy suosioon on varmasti myös se, että korujen tekeminen on kohtuullisen edullinen ja helppo harrastus. Helmitöihin tai hopeaketjutöihin tarvitaan minimaalisen vähän työvälineitä.” Lue koko haastattelu >>