Etusivu Toggle Menu
Home
Helsingin aikuisopisto > Opettajat lähikuvassa

Helsingin aikuisopistossa toimii 238 opettajaa. Tässä sarjassa tutustumme lähemmin osaan heistä (aakkosjärjestyksessä).


Pirkko Ahjo (pilates; liikunnan ja tanssin, elämäntaitoaineiden, terveyden, hyvinvoinnin ja kauneuden koulutuspäällikkö)
”Opettajana Pirkko on rautainen ammattilainen. Hän antaa mielellään henkilökohtaisia vinkkejä ja neuvoja oppilaille näiden erityistarpeet huomioiden ja kulkee korjaamassa asentoja. Hän muistuttaa rakenteellisista tekijöistä, jotka on hyvä huomioida liikkeitä tehdessä, kuten notkoselistä ja yliojentuvista raajoista. Pirkon ohjauksessa voi luottaa siihen, että liikkeet tulee tehtyä oikein”. Opiston toimistossa työskennellyt Heini testasi Pirkko Ahjon pilateskurssin ja kirjasi havaintojaan muun muassa näin. Lue koko juttu >>


Marko Ahola (piha, puutarha ja viljely)
”Puutarhuri Marko Ahola oli saapunut Pohjanmaalta opastamaan meitä ymmällään olevia kaupunkilaisia viljelyn saloihin. Luennon aikana käytiin läpi valtava määrä asiaa ruukun valinnasta ja taimien esikasvatuksesta aina eri yrttien käyttötarkoituksiin ja kasvien talvehtimiseen. Illan kantavaksi ohjenuoraksi nousi se, että parvekkeella ja terassilla voi periaatteessa viljellä ihan mitä tahansa lajiketta hedelmäpuista ja marjapensaista alkaen, kunhan vain huolehtii riittävästä ravinteiden, lämmön, valon ja kosteuden saannista”, kiteytti opiston palvelu- ja hallintovastaava Venla saamansa opit Marko Aholan parvekepuutarhakurssilta. Lue artikkeli >>


Rita Dahl (tutkiva kirjoittaminen)
Rita on ammattikirjoittaja ja viestinnän alan yrittäjä, joka on toiminut yli 20 vuoden ajan vapaana toimittajana ja kirjailijana. Hän on kirjoittanut kymmeniä kirjoja, runokokoelmia ja lyhytproosaa sekä kääntänyt mm. portugalilaisen nykyrunouden antologian. Ikuiseksi oppijaksi itseään tituleeraava Rita on valtiotieteen ja filosofian maisteri sekä suorittanut medianomin ylemmän tutkinnon pääaineenaan journalismi. Hän valmistui äskettäin myös ammatilliseksi opettajaksi, AmO:ksi. Vuosien varrella Rita on asunut ja tehnyt töitä residensseissä kymmenessä eri maassa ja kirjoittanut matkakirjoja Etelä-Meksikosta, Brasiliasta, Kap Verdestä, Portugalista ja Kyproksesta. Ritan tutkivan journalismin kurssi sopii jatkoksi lehtikirjoittamisen kurssille, mutta sen voi myös suorittaa ilman edeltäviä opintoja. Kurssilla tutustutaan journalismin periaatteisiin ja lähdeteosten käyttöön sekä journalismin tärkeään tehtävään yhteiskunnallisten epäkohtien paljastajana. ”Opettajana minua inspiroi, kun oppijat alkavat löytää oman äänensä ituja ja hahmottavat vahvuutensa vaikkapa henkilöjutun tai kolumnin kirjoittajana”, Rita kertoo. Tutustu tarkemmin: Kirjasampo.fiVaikuttavat sanat


Manuel ”Manu” Fernandez
(Meditative Hatha Yoga)
Manu, PhD, Lama, E-RYT 500, has practiced and taught yoga/meditation and given lectures on the Philosophy of Hatha Yoga, Yoga and Meditation Psychology, the Five Pillars of Sadhana or Spiritual Practice, and the Six Perfections or Paramitas of Mahayana Buddhism. Manu has lectured and taught in Asia, Europe, Africa, North, and South America and has trained dozens of yoga teachers who have received their USA Yoga Alliance certificacion with him. At Helsingin aikuisopisto Manu teaches Meditative Hatha Yoga Prana Vidya which focuses on self-knowledge work through systematic relaxation, the science of conscious breath (prana vidya) and meditation. Read more >>


Heini Harjaluoma (tanssi, jooga, kehonhuolto)
Heini on 36-vuotias tanssi- ja kuvataiteilija, joka ohjaa mm. jazztanssia, Jumps & Turnsia, parikehonhuoltoa ja kasvojoogaa. Heinillä on vankka kokemus esiintymisestä, koreografioiden tekemisestä ja opetustyöstä. Hänen koulutuskaarensa ulottuu fyysisestä somaattiseen ja käsittää mm. tietoisuustaitoja ja meditaatiota. Heinin ohjauksessa eläydytään mieli- ja kielikuvien kautta, huomioiden ihmistä kokonaisuutena, mindfullnessia hyödyntäen. Hänen oivalluksiaan ovat liikemetodit Energeettinen kehonhuolto ja Tunneliike, joita hän avaa oman kehon tuntemuksen ja itsehoitamisen kokemuksella. Heinin missiona on johdattaa oppilaansa takaisin kehoon ja tehdä siitä oivalluksia. Seuraa Heiniä: FacebookInstagram


Niina Hiltunen (LuovaKudonta™)
”Olen koulutukseltani filosofian maisteri ja kielten opettaja sekä kankaankudontaan erikoistuneen Wetterhoff-koulutuksen läpikäynyt tekstiiliartesaani. LuovaKudonta™-kursseillani kudotaan pieniä uniikkeja kankaita rennossa ilmapiirissä, sylissäpidettävillä keveillä kangaspuilla, valtavan materiaalikirjon keskellä. Kehittelemäni konsepti pohjaa japanilaiseen ja suomalaiseen kädentaitoperinteeseen. Minua kiehtoo moderni ja abstrakti, ekspressiivinen taide. Pidän sen vapaudesta, kahlitsemattomuudesta, energiasta, joka siinä virtaa. Minua kiinnostavat värit ja niiden keskinäiset suhteet ja se, kuinka ne muuttuvat toisten värien kanssa esiintyessään. Maalaan langoilla vaikutelmia ja visioita todellisuudesta ja mielikuvituksesta abstrakteiksi ja ekspressiivisiksi taidetekstiileiksi. Kursseillani pyrin antamaan mahdollisimman paljon henkilökohtaista ohjausta, mutta neuvojani ei ole pakko noudattaa. Kudonnassa asioita voi tehdä monilla eri tavoin, ja saadakseen aikaan visuaalisesti tiettyjä asioita voi olla eri tapoja päästä tavoitteeseen. Haptisuus, tuntoaistin käyttö, on yksi tärkeistä elementeistä. Kursseja on sekä lyhyempiä että pidempiä, mutta yhteistä niille on, että aika tuntuu aina loppuvan kesken”, Niina nauraa. Tutustu tarkemmin: luovakudonta.fi Facebook | Instagram 


Tobias Hoch (suomi)
”Olen kotoisin Saksan Kölnistä, mutta asunut Suomessa jo kymmeniä vuosia. Alun perin tulin Suomeen töihin, pääsin opiskelemaan matkailualan oppilaitokseen ja lopulta paluulippu Saksaan jäi ostamatta. Sillä tiellä olen edelleen”, kertoo Tobias. ”Koen, että pystyn auttamaan tällä työllä Suomessa asuvia ulkomaalaisia. Ulkomaalaisena kielen opettajana minulla on hieman erilainen näkökulma kuin suomalaisilla opettajilla. Koska olen itse joutunut opiskelemaan suomen vieraana kielenä, pystyn ymmärtämään opiskelijoiden haasteita ulkomaalaisen kielenoppijan näkökulmasta.” Lue koko haastattelu >>


Mikaela Jokinen (itämainen tanssi)
Mikaela on päätoiminen tanssinohjaaja, koreografi ja esiintyjä Helsingistä. Hänet tunnetaan monipuolisuudestaan etnisten tanssienlajien parissa. Viime vuosi kului Intiassa opiskellen Bollywoodia, klassisia intialaisia tansseja ja kansantansseja. Mikaela ja hänen ryhmänsä Dance Group Etnica ovat menestyneet kilpailuissa Suomessa ja kansainvälisesti keräten arvostusta koreografioistaan ja ilmaisustaan. Mikaela on tuottanut lukuisia tanssitapahtumia ja pyrkii tuomaan etnisille lajeille näkyvyyttä ja arvostusta. Opettajana hän on innostava, energinen ja tarkka, unohtamatta pilkettä silmäkulmassa.


Niina Kerppola (englanti, vieraiden kielten koulutuspäällikkö)
Niinan työhön kuuluu omien englannin opetustuntien suunnittelun ja pidon lisäksi opiston vieraiden kielten opintoneuvonta, kurssien suunnittelu, opetusmateriaalien koordinointi sekä tuntiopettajien lähiesimiehenä toimiminen. Kysyimme Niinalta, miksi aikuisena kannattaa jatkaa kieltenopiskelua. ”Kielitaidon ylläpito vaatii suhteellisen säännöllistä kielen kanssa toimimista puhuen, kuunnellen, lukien sekä kirjoittaen ja kielikurssille osallistuminen on myös oiva tapa motivoida itseään tähän. Vieraiden kielten aikuisopiskelu antaa sisältöä ja iloa elämään sekä luo yhteisöllisyyttä ja sosiaalista kanssakäymistä”, Niina vastasi. Lue koko haastattelu >>


Leena Kontunen (jooga)
”Olen Suomen Joogaliiton koulutuksen saanut SJL-joogaopettaja. Helsingin aikuisopistossa olen opettanut jo 25 vuoden ajan! Tällä hetkellä ohjaan senioriryhmiä ja suunnitteilla on myös naurujooga. Opettajana haluan aikaansaada hyvinvointia. On tärkeää tehdä harjoituksia, jotka ovat säädeltyjä, kullekin tilanteeseen sopivia, kunkin edellytykset huomioivia. Monipuolinen harjoitus reutoutumishetkineen, rauhallisin muodoin ja liikesarjoin, antaa virkistyneen olon ja motivoi jatkamaan. Hengityksen ja liikkeen yhdistyminen opettaa itsetuntemusta, ruumiintuntemusta ja tarvetta lisätä harjoitusta. Elimistön muuttuessa on tärkeää ylläpitää ja edistää toimintoja”, Leena muistuttaa. ”Minua inspiroi vuorovaikutuksen ihmeellinen voima. Vaikka ohjaus ei ole oma harjoitus, saan siitä itsekin potkua päivälle. Ja se ohjattavien palaute – he ovat saaneet viikon alkamaan kevyemmin, iloisemmin, luottavaisemmin. Yhteinen harjoitus on enemmän kuin yksin kotona tehtynä: keskittyminen paranee, häiriötekijöitä oppii vaimentamaan, hiljentämään mielen poukkoilua. Ilmapiiri vaikuttaa voimistavasti. Monille se on ehdoton oma hetki!”


Sirpa Kärkkäinen (animointi, digitaalinen kuvantekeminen, italia)
Sirpa opettaa opistolla animointia, digitaalista kuvantekemistä ja muita mediapainotteisia kursseja sekä italiaa alkeista edistyneisiin. Erikoisen aineyhdistelmän selittää Sirpan kuvataiteen opiskelu Italiassa, jonka jälkeen hän täydensi opintojaan Aalto-yliopistossa ja Helsingin yliopistossa. Median pariin tie vei sarjakuvapiirtäjän ja kuvittajan töiden kautta. Nykyisin Sirpan intohimo on animaatio, jossa näitä kaikkia taitoja tarvitaan. ”Kielen opettaminen tuo mukavaa vastapainoa luovan alan projekteille, jotka vaihtelevat muutaman päivän kampanjasuunnittelusta kuukausia kestäviin pitkiin piirrosprojekteihin”, Sirpa toteaa. ”Italiasta löydän myös aina uusia näkökulmia työhöni; onhan maa täynnä historiaa ja kulttuuriaarteita. Benvenuto ai corsi!” Sirpaa voit seurata mm. Vimeossa.


Jennika Laari (Nia)
Jennika on ryhmäliikunnanohjaaja, joka on saanut tanssin perusopetuksen Sonja Tammelan balettikoulussa ja jatkanut nyky- ja jazz-tanssin parissa. Hän on suorittanut liikunnan ammattitutkinnon ja eri ohjaajakoulutuksia, mm. Nia (valkoinen, vihreä, sininen, ruskea ja musta vyö), TimeLessBody, Etnobik ja Balletone. Niaa Jennika on opettanut ympäri pääkaupunkiseutua. Tunneillaan hän haluaa luoda turvallisen ja positiivisen ilmapiirin, jonne jokainen on tervetullut omana itsenään. Niassa Jennika ihastui sen kokonaisvaltaisuuteen ja luonnollisuuteen. ”Löysin tanssiin aivan uudenlaisen ilon ja rakkauden”, hän kuvailee tuntemuksiaan. Kuva: Henri Hellsten. Tutustu Jennikan kotisivuihin: Tanssivamieli.com


Heidi Mantere (pilates, kehonhuolto)
Heidi ohjaa opistolla pilatesta ja kehonhuoltoa alkeis-, jatko- ja senioriryhmissä, myös englanniksi. Somatic Pilates -koulutuksensa kautta hän kiinnittää huomiota kokonaisvaltaiseen mielen ja kehon tasapainon ja hallinnan etsimiseen ja löytämiseen. Opetusta varten Heidi soveltaa ideoita omasta muusikon työstään viulistina ja laulajana. Tutustu tarkemmin Heidin kotisivuihin.

 

 


Senja Multala (Mielenterveyden ensiapu -kurssit)
”Koulutukseltani olen ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja NLP Associate Trainer. Minulla on vankka järjestökokemus ja työtausta sosiaali- ja terveysalalla. Ryhmänohjaus ja kouluttaminen ovat ydinalueitani tällä hetkellä. Olen 30-vuotias, mutta ehtinyt nähdä ja kokea paljon. Ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi on lähellä sydäntäni ja olen lähestynyt asiaa monesta näkökulmasta”, Senja kertoo. ”Se, mihin uskomme, vaikuttaa siihen, miten asiat näemme, koemme ja tunnemme. Se myös määrittää kuinka tyytyväisiä ja onnellisia olemme. Ulkoiset asiat eivät määrää hyvinvointiamme, vaan uskon, että meillä itsellämme on suurin valta omaan hyvinvointiimme. Emme vain usein ole tietoisia siitä”, Senja pohtii. Tutustu tarkemmin: toukastaperhonen.fi.


Susanna Nurminen (aikuisbaletti ja Klein-tekniikka)
”Aloitin tanssiopintoni kansalaisopiston balettitunneilla Rovaniemellä 7-vuotiaana”, Susanna kertoo. ”Valmistuin teatterikorkeakoulusta tanssitaiteen maisteriksi ja myöhemmin suoritin Klein-tekniikan opettajatutkinnon. Kiinnostuin kehon anatomisen rakenteen toimivuudesta suhteessa liikkeeseen ja Klein-tekniikan kautta löysin yhteydet lattiasta kehon läpi tilaan. Opin tunnistamaan kehon syvät tukilihakset ja niiden roolin luisen rakenteemme linjaajana ja kehon liikuttajana. Baletin pystyasennossa tapahtuvat liikesarjat antavat oivan mahdollisuuden vaalia kehon luisten rakenteiden yhteyksiä. Viihdyn aikuisoppilaiden parissa ja koen voivani olla luontevasti oma itseni, ilman vahvaa opettajan roolia. Vuorovaikutteinen yhdessäolo ja asioiden jakaminen on todella palkitsevaa. On tärkeä muistaa, että liikkeen kautta omaan kehoomme ja sen viisauteen tutustuminen tuo mielihyvää. Huolimatta siitä, kuinka korkealle jalat nousevat tai kiertyvät auki tai kuinka monta piruettia kukin tekee, jokaisella on oikeus nauttia täysin rinnoin baletin estetiikasta.” Tutustu toimiston Venlan blogikirjoitukseen aikuisbaletin alkeiskursseilta.


Juha Okko (taide- ja taitoaineiden, teatterin sekä ilmaisun ja viestinnän koulutuspäällikkö)
Koulutuspäällikön ja taideopettajan työn rinnalla ja vastapainoksi kuvataitelija Juha Okko maalaa akryylillä, öljyllä ja jugurtilla. ”Yksittäisistä maalauksista ja seinämaalauksista tai -piirustuksista koostuvat installaatiot ovat teosten tyypillinen ilmiasu. Käytän materiaalinani valokuvia ihmisistä tai taideteoksista, joita muokkaan kollaasin keinoin. Kuva-aihe on aina huolella mietitty, toteutus improvisoitu. Minua kiinnostavat valta ja vajavaisuus, agressio ja heikkous, taiteen kielet ja taiteen historia.”
Tutustu Juhaan kuvataiteilijamatrikkelissa ja lue artikkeli ”Juha Okko yhdistää yhteensopimattomat: Hybridit II”. Juha kirjoittaa blogia Taide ja tekeminen.


Mika Piiroinen (veneily)
”Kesät menevät purjehtien Itämerellä, Välimerellä, Atlantilla ja Karibialla, mutta talvikaudella nautin veneilykurssien opettamisesta”, kertoo Mika Piiroinen, joka toimii Suomen Purjehdus ja Veneily -liiton, Suomen Navigoinninopettajien, Purjehduksenopettajien ja Suomen Navigaatioliiton auktorisoimana veneily- ja navigoinninopettajana. ”Lisäksi tuotan oppimateriaalia Suomen Navigoinninopettajien kursseille ja koulutan uusia veneilykouluttajia pedagogisten taitojen hallitsemisessa. Opetusalan ammattilaisena haluan saada kurssilaiset nauttimaan uuden oppimisesta. Ehkäpä parasta palautetta onkin nähdä tutut kasvot kiertämässä eri kursseilla veneilytietouttaan kartuttamassa”. Lue tarkemmin Mikan opettamista kursseista>>


Anni Rainio (astangajooga)
”Astanga tuntuu minulle omimmalta lajilta. Sen kehoa ja mieltä haastava dynaamisuus koukutti minut lajiin. Lajin opettaminen on kuitenkin haastavaa sen tarkan systemaattisuuden vuoksi. Itse vedän mielelläni alkeisryhmiä, jotta saan oppilaat tutustetuiksi kunnolla lajin perusteisiin. Astangatunnit sopivat kaikille niille, jotka haluavat haastaa itseään ja kasvattaa mielen- ja kehonhallintaa”, Anni kertoo. Lue koko haastattelu >>

 


Aija Saha (juoksukoulu)
”Ikiliikkuja, kuntoilija, aktiivisuusaddikti ja penkkiurheilija”, luonnehtii Aija itseään. Opiston juoksukoulun vetäjä on espoolainen kauppatieteiden maisteri, liikunnan ammattitutkinnon suorittanut, koulutettu Personal Trainer ja kuntosalivalmentaja. Nuorena Aija harrasti pikajuoksua ja lentopalloa, mutta innostui aikuisena kestävyysjuoksusta ja ryhmäliikunnasta kaikissa sen eri muodoissa. Valmennuskokemusta hänelle on kertynyt Espoon Tapiot Maratonkoulun päävalmentajana, Juoksuklubivalmentajana ja omalla toiminimellä yksilöille ja pienryhmille. Opiston kevään 2019 juoksukurssi on suunnattu aloitteleville, mutta ryhmässä harjoittelee eritasoisia juoksijoita. Aijan tunnilla pureudutaan teoriaan, analysoidaan oppilaiden juoksutyylejä videolta ja harjoitellaan juoksua eri kestävyystasoilla iloisesti puuskuttaen.


Merja Salonen Di Giorgio (taide)
”Painotan aika paljon materiaalioppia, koska kaikille kuvia tekeville materiaalin tunteminen on tärkeää. Ja pidän itsekin monista materiaaleista, on siis luontevaa opettaa niitä: öljy, akryyli, guassi, pastellit, akvarellit, sekatekniikat…”. Merja kertoo. ”Haluan antaa jokaiselle oppilaalle henkilökohtaista opetusta niissä tekniikoissa ja asioissa, mistä hän on kiinnostunut, ohjata heitä omassa tekemisessään, ylittämään halutessaan rajojaan, ehkä yllättämään itsensä! Olen saanut oppilailta palautetta, että olen opettanut heitä näkemään enemmän. Siitä juuri on kysymys”. Lue koko haastattelu >>


Maria Sarmanto (laulu)
Maria on laulaja ja lauluopettaja, jolla on oma persoonallinen tyylinsä. Hän on käynyt viisivuotisen lauluopettajan koulutuksen Laulukoulussa (Die Schule der Stimmenthüllung) ja opiskellut laulua klassisten lauluopettajien, kuten Päivi Kantolan ja Laura Heinosen johdolla. Marian debyyttilevy ”Light of Love” Heikki Sarmannon sävellyksistä ilmestyi vuonna 2017. Levyn tyylissä on vaikutteita klassisesta musiikista, gospelista ja latinalaisista rytmeistä. Marian laulukurssin opetus pohjautuu Valborg Werbeck-Svärdströmin ja Rudolf Steinerin yhteistyöstä syntyneeseen lauluäänen koulutustiehen. Laulumenetelmä syntyi tilanteessa, jossa oopperalavoilla ääntään rasittanut Werbeck kehitti harjoituksia, joilla sai äänensä toipumaan. Werbeckin kunnioitus omaa luonnollista nuoruuden ääntä kohtaan näkyy myös pyrkimyksenä vapauttaa henkilön omaa persoonallista sointia. Lauluharjoitukset toimivat rentouttavana hoitona äänelle ja koko keholle.


Niina Sillanpää (näyttelijäntyö, improvisaatio)
Niina on ammattinäyttelijä ja pitkän linjan teatteri-improvisoija. Hän on improvisaatioteatteri Stella Polariksen jäsen ja Red Nose Company teatteriklovneriaryhmän perustajajäsen. ”Improvisaatiossa kiehtoo kontrollista irtipäästäminen ja mahdollisuus kohtaamiseen”, Niina kuvailee. ”Jokainen vuorovaikutustilanne on improvisaatiota. Oikeastaan koko elämä on. Toista ihmistä ei voi osata etukäteen, voi vain päästää irti kontrollista ja altistaa itsensä kuuntelulle. Lavalla on tärkeintä, että heittäytyminen ennalta suunnittelemattomaan tilanteeseen tuntuu turvalliselta ja perustuu luottamukseen. Hyvä vuorovaikutus syntyy suuntaamalla huomio itsensä ulkopuolelle ja tekemällä kaverin olo mahdollisimman hyväksi. Onnistuminen improvisaatiossa edellyttää sitä, että oppii kuulemaan ja hyväksymään toisen tarjoamia ideoita ja kehittämään niitä palan verran eteenpäin. Mitään ei tarvitse keksiä tai hallita vaan sisällöt ja tilanteet rakentuvat hetkessä ja ilman suunnitelmaa. On myös mahtavaa, että kaikkea edellä mainittua voi tutkia, palastella pieniksi palikoiksi, harjoitella ja oppia. Opettajana on loputtoman kiehtovaa miettiä, millä tavoilla voi auttaa prosessissa”.


Johanna Torasvirta (näyttelijäntyö, improvisaatio, liikunta, tanssi; liikunnan, tanssin ja ilmaisun suunnittelijaopettaja ja AiKa-teatterin ohjaaja)
Johanna on koulutukseltaan teatteriohjaaja ja on opettanut näyttelijäntyötä sekä improvisaatiota jo yli 10 vuoden ajan. Lisäksi Johanna luotsaa opiston AiKa-teatteria, joka on tuonut ensi-iltaan jo yli 20 näytelmää vuosien varrella. AiKa-teatterista onkin muodostunut oma yhteisönsä, johon kuuluvat teatterilaisten lisäksi vakioyleisö ja johon on helppo tulla mukaan. Teatterin ohella Johanna vetää mm. niska-selkäjumppaa, musikaalitansseja ja biletanssityylejä tumpeloille, joka yhdistää näyttelijäntyötä ja tanssia – kyseessä on nimittäin tanssikurssi, jossa tavoitteena on tanssitaitojen sijaan oppia näyttämään siltä, että osaisi tanssia. Lue haastattelu improsta >>


Annina Tuhkunen (afrikkalaiset tanssit, salsa, pilates, kehonhuolto)
Annina on pitkän linjan tanssinopettaja, joka on toiminut afrikkalaisten tanssien parissa yli 20 vuotta. Hän on tehnyt yhteistyötä afrikkalaisen tanssin ja musiikin ammattilaisten kanssa sekä opettaen että esiintyen eri koti- ja ulkomaisissa kokoonpanoissa. Monipuolisesti tanssia ja kulttuurintutkimusta opiskellut Annina on reissannut lukuisilla opintomatkoilla eri puolilla Eurooppaa, Latinalaista Amerikkaa ja Länsi-Afrikkaa syventyen etenkin länsiafrikkalaisiin, mutta myös laajemmin afrikkalaisperäisiin tansseihin, musiikkiin ja kulttuureihin. Opetuksessa hänelle tärkeitä asioita ovat tanssin ilon ja yhteisöllisyyden välittäminen, vuorovaikutukseen, läsnäoloon ja oman liikkeen löytämiseen kannustaminen sekä rytmin ja kulttuuristen yhteyksien ymmärtäminen. Tutustu Anninaan tarkemmin >>
Palvelu- ja hallintovastaava Venla kävi Anninan Afrobeats-kurssin. Lue artikkeli >>


Oili Tuomainen (kädentaidot, helmeily, hopeaketjut)
”Olen ’patologinen’ kädentaitojen harrastaja ja opettaja, taustaltani puutöiden suunnittelija”, Oili esittäytyy. Kysyimme, miksi koruntekokurssit ovat nyt niin suosittuja. ”Suomalaiset ovat selkeästi avautuneet korumaailmassa. Enää koruja kantavaa ihmistä ei pidetä ylpeänä ja kopeana, vaan erilaiset korut otetaan avoimesti vastaan. Suomalaiset myös tykkäävät tehdä ja osata itse. Tämä nousee meillä jo juurista ja perimästä. Yksi suuri syy suosioon on varmasti myös se, että korujen tekeminen on kohtuullisen edullinen ja helppo harrastus. Helmitöihin tai hopeaketjutöihin tarvitaan minimaalisen vähän työvälineitä.” Lue koko haastattelu >>


Anu Vihonen (NLP)
”NLP on elämäntapa, jossa mieli ei hallitse meitä, vaan me hallitsemme mieltämme. NLP-tekniikat antavat keinoja uudistaa omia toimintatapoja ja tottumuksia”, Anu kiteyttää kurssinsa ytimen. Ensimmäisen NLP-koulutuksen Helsingin aikuisopistolla Anu piti jo vuonna 2008. Tällä hetkellä hän vetää opistolla sekä lyhyitä että pitkäkestoisia koulutuksia. Anulle on erityisen tärkeää, että jokainen tulee nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi omana aitona itsenään. Niinpä koulutuksissa on poikkeuksetta hyvä ja salliva ilmapiiri, joka mahdollistaa syvällisen oppimisen. Kukin osanottaja löytää vastaukset itselle tärkeisiin kysymyksiin omasta itsestään. Tutustu Anun kotisivuihin.