Etusivu Toggle Menu
Home

Ajankohtaista

Etusivu > Ajankohtaista > Hyvän elämän hetkiä – Ilmaisluentosarja

Hyvän elämän hetkiä – Ilmaisluentosarja

Suosittu ilmaisluentosarja järjestetään opistolla jälleen syksyllä 2019. Luennot kuullaan kahden viikon aikana tiistaisin ja torstaisin, kaksi luentoa illassa. Luennoille on vapaa pääsy, eikä niille tarvitse ilmoittautua etukäteen. Kaikki luennot pidetään osoitteessa Töölöntullinkatu 8. Tapahtuma löytyy myös Facebookista.

Ohjelma

Aivo-qigong – aivojen uusi mahdollisuus
ti 16.30-17.30, 27.8.
Aivo-qigong -menetelmän kehittäjä, fil.tri, akupunkturisti, Helena Hallenberg
Tietoa aivo-qigong -menetelmästä, joka mm. liikeharjoituksin auttaa aktivoimaan aivojen eri osia ja parantamaan aivojen verenkiertoa ja hapensaantia, koordinaatiota ja tasapainoa sekä rauhoittamaan mieltä. Aivo-qigong perustuu yli 2000 vuotta vanhoihin kiinalaisiin qigong-terveysharjoituksiin ja aivojen kehitysvaiheisiin.

Alexander-tekniikka -tutkittu tietoisuustaito
ti 17.45-18.45., 27.8.
Alexander-tekniikan opettaja, fysioterapeutti, osteopaatti Vertti Pöllänen
Alexander-tekniikka on käytännön havainnoista ja haasteiden tutkimisesta lähteneitä oivalluksia, jotka auttavat tuomaan vaivattomuutta ja rentoutta kaikkeen toimintaan. Alexander-tekniikka on kehollinen tietoisuustaito, jolla on sekä tutkimuksissa että käytännössä todettu olevan vaikutuksia niin tuki- ja liikuntaelimiin kuin mielentilaankin.

Erityisherkkyyden monet kasvot
to 16.30-17.30, 29.8.
HSP Erityisherkkyys -valmentaja Minttu Rosenholm
Luennolla tutustumme erityisherkkyyteen käsitteenä; mitä erityisherkkyys tarkoittaa. Tarkastelemme myös, miten monin eri tavoin erityisherkkyys voi näkyä ja tuntua kunkin elämässä. Erityisherkkyys ominaisuutena on voimavara silloin, kun tunnistaa sekä hyväksyy erityisherkkyytensä ja kykenee huomaamaan myös erityisherkkyyden hyviä puolia. Minttu Rosenholmin kehittämä Erityisherkkyys voimavaraksi -prosessi sisältää mm. tietoa, harjoitteita sekä erilaisia tekniikoita erityisherkkyyden tunnistamiseen, hyvinvoinnin ja itsetuntemuksen lisäämiseen.

Itsemyötätunto
to 17.45-18.45, 29.8.
CBLC myötätunto-opettaja Reija Könönen
Itsemyötätunto auttaa elämän haasteissa. Tutkimusten mukaan itsemyötätunto lisää hyvinvointia ja onnellisuutta sekä vähentää mm. ahdistusta ja masennusta. Illan aikana käymme läpi, mitä itsemyötätunto oikein on ja miten sitä voi harjoittaa. Ilta koostuu teoriasta ja pienistä harjoituksista.

NLP:stä onnellisuutta elämään
ti 16.30-17.30, 3.9.
NLP Trainer, NLP-kouluttaja Anu Vihonen
Luennolla käymme läpi, mitä NLP on ja kuinka sen avulla on mahdollista lisätä onnellisuutta, tasapainoa ja mielen tyyneyttä niin omaan arkeen kuin työhön. Ilta koostuu lyhyestä teoriasta sekä pienistä NLP-harjoituksista.

Työroolista työhyvinvointia
ti 17.45-18.45, 3.9.
NLP Trainer Vuokko Travanti
Luento auttaa ymmärtämään työroolin hyödyn työhyvinvoinnille. Työrooli ei ole päälle liimattu teennäinen malli, vaan tietoinen valinta juuri niiden ominaisuuksien käytöstä, joita työssä tarvitaan. Kärsivällisyys, pitkäjänteisyys, ystävällisyys, hoksaavaisuus ja monet muut ominaisuudet ovat meissä kaikissa. Kysymys on siitä, käytämmekö niitä vai emme. NLP:n avulla pyrimme rakentamaan suojaksemme työroolin, joka koostuu omista ehkä käyttämättömistäkin vahvuuksistamme ja voimavaroistamme.

Taideterapiaa työssään väsyneille
to 16.30-17.30, 5.9.
kirjallisuusterapiaohjaaja,
työnohjaaja STOry Kirsi Virkkunen
Kun voimat ovat vähissä, luovalla taidetyöskentelyllä on kyky ottaa vastaan ja kannatella. Taiteen kautta voi saada kosketuksen omiin tunteisiin ja tarpeisiin, purkaa esteitä luovuuden tieltä ja aktivoida piiloon painuneita voimavaroja.

Omakuva – Minäkuva 
to 17.45-18.45, 5.9.
valokuvaaja ja ratkaisukeskeinen työnohjaaja Leena Louhivaara
Valokuvan voima on suuri, kuvan kautta pääsemme kiinni muistoihimme ja tunteisiimme. Omakuva kutsuu kertomaan tarinaa, joka ilman kuvaa jäisi kertomatta. Millaisia kuvia ja tarinoita Omakuva – Minäkuvan kautta on syntynyt? Mikä merkitys valokuvatyöskentelyllä on?