Search Etusivu Toggle Menu
Home Search

Ajankohtaista

Etusivu > Ajankohtaista > Heini testaa, osa 1

Heini testaa, osa 1

Helsingin aikuisopiston palvelu- ja hallintovastaava Heini testaa opiston kursseja. Keväällä on vuorossa kokemuksia liikunnan alueelta.

Toimistotyöntekijän unelma: Yamuna Body Rolling niska-hartia workshop

Toimistotyöntekijän olemus alkaa helposti muistuttaa uljaan joutsenen sijaan käkkärämäntyä. Ryhtiä on vaikea saada pysymään ojennuksessa ja olkapäitä oikeilla paikoillaan taukojumpasta ja venyttelystä huolimatta. Toisinaan niska ja hartiat tuntuvat olevan niin jumissa, että kireys alkaa hiipiä pipoonkin. Yamuna Body Rollingia voi lämpimästi suositella kaikille, jotka tuntevat samoin.

Yamunan ideana on sulatella kireyksiä liu’uttamalla kehoa erikokoisia palloja vasten sen omaa painoa apuna käyttäen. Kireisiin kohtiin voidaan pysähtyä pidemmäksi aikaa. Pallon päällä voidaan myös hengitellä yhtä kohtaa avaten. Tuntemuksia voi säädellä lisäämällä tai keventämällä kehon painetta palloa vasten sekä hengityksen avulla.

Ystävällisen jämäkkä opettaja Merja Snellman muistutti kuuntelemaan kehoaan ja käyttämään voimaa sen verran kuin tuntuu sopivalta: tarkoituksena ei ole avata jumeja väkivalloin. Kehoa huollettiin aina yksi puoli kerrallaan. Eron kirjaimellisesti tunsi ja jopa näki, kun ensimmäinen puoli oli käsitelty: olkapää asettui taas oikealle kohdalleen, jonnekin paljon alemmas, minne se oli huomaamatta päätynyt. Makeaa kipua tuntui kireissä kohdissa, mutta siitä huolimatta ajatuksissani vuorottelivat lähinnä kaksi sanaa: ”ihanaa” ja ”taivaallista”. Tunne oli lähes meditatiivinen. Aina pallon päältä ei olisi millään raaskinut nousta. Opettajan mukaan liian kauaksi aikaa ei kuitenkaan kannata jäädä availemaan yhtä kohtaa, vaikka tuntuisi kuinka hyvältä. Lopputuloksena saattaa nimittäin olla päänsärky.

Tunnilla oli rento ja leppoisa tunnelma. Pallot sai lainaan opettajalta ja vaatetukseksi sopivat mukavat ja joustavat vaatteet. Osan liikkeistä tein viltin alla, sillä salissa oli hieman viileää. Se ei menoa kuitenkaan haitannut. Ensikertalainenkin pääsi helposti mukaan, sillä liikkeet näytettiin havainnollisesti ja ohjeet olivat selkeitä. Opettaja selvästikin tunsi asiansa läpikotaisin.

Kurssin jälkeen olo oli rento ja mieli kepeä: olkapäät asettuivat paikoilleen, ylävartalo tuntui joustavalta ja hengittäminen mukavalta. Kurssi toi helpotusta myös kipeälle alaselälle. Päivän mittaan muistin laskea korviin pyrkivät olkapäät alas. Ulkona paistoi keväinen aurinko. Voisiko viikonloppu ihanammin enää alkaa?

***

Toimittaja: Heini, Helsingin aikuisopisto