Search Etusivu Toggle Menu
Home Search

Ajankohtaista

Etusivu > Ajankohtaista > Afrobeats on asennelaji

Afrobeats on asennelaji

Kolea, mutta aurinkoinen maaliskuun lauantaipäivä käynnistyy Annankadun suuressa liikuntasalissa letkeän musiikin johdattelemana. Kehoa herätellään lempeästi talvikohmeesta; pyöritellään hartioita, lanteita ja rintakehää sekä tapaillaan askelia. Pian täysi salillinen jammaileekin rennon länsiafrikkalaisen bilemusiikin tahdissa ja suupielet kohoavat kohti korvia.

Käynnissä on Afrobeats -viikonloppu Annina Tuhkusen johdolla. Afrobeats on vielä suhteellisen uusi tulokas opiston kurssiohjelmassa, mutta kaksi tähän mennessä järjestettyä viikonloppukurssia ovat houkutelleet paikalle runsain mitoin urbaaneista afrorytmeistä kiinnostuneita osallistujia. Kahden päivän kurssin aikana ehdimme treenata yhtä pidempää koreografiaa, harjoitella länsiafrikkalaisille tansseille tyypillistä liikekieltä, jammailla vapaasti, venytellä ja kuulla hieman afrobeatsin historiastakin. Opimme myös, että näiden biletanssien ydin on asenteessa; ollaan tanssilattian kingejä ja girl bosseja, mutta itseään ei ehdottomasti saa ottaa liian tosissaan. Osa liikkeistäkin on silkkaa hassuttelua, eikä itsensä vakavasti ottaminen oikeastaan käväise edes mielessä. Keskittymistä koreografian tanssiminen toki vaatii, jotta lantion keinauttelut, hypähtelyt ja pyörähdykset saa osumaan suurin piirtein oikeaan kohtaan ja liikkumaan oikeisiin suuntiin, mutta ennen kaikkea tärkeältä tuntuvat hyvä meininki ja musiikin fiilistely. Annina on yhdistellyt koreografiaan elementtejä niin perinteisistä länsiafrikkalaisista tansseista kuin moderneista katutansseistakin.

Opettaja kertoo meille afrobeats -nimen olevan kattokäsite, jonka alle mahtuu vino pino erilaisia tyylejä sekä ranskan- että englanninkielisestä Länsi-Afrikasta. Tänä viikonloppuna tanssimme Coupé Décaléa, Norsunluurannikoiden rytmeistä Pariisin klubeilla kehittynyttä klubitanssia, jonka liikkeissä on runsaasti vaikutteita mm. perinteisistä länsiafrikkalaisista tansseista, kongolaisesta ndombolosta, angolalaisesta kudurosta ja hiphopista. Coupé Décalé syntyi 2000-luvun alkupuolella Ranskaan tulleiden norsunluurannikkolaisten siirtolaisten toimesta. Menestyneet siirtolaiset esittelivät saavutuksiaan tanssin kautta, ja siihen liittyi leikkimielistä pullistelua, kilpailuhenkisyyttä sekä hiphopistakin tuttuja tanssibattleja, joissa tanssijat ottavat mittaa toisistaan. Ranskasta rytmit palasivat pian takaisin Afrikkaan, ja vuonna 2002 syttyneen Norsunluurannikon sisällissodan aikana Coupé Décalé saavutti suursuosion nuorison keskuudessa nousten suoranaiseksi vastavoimaksi sodan järjettömyydelle. Sen pioneereja ovat norsunluurannikkolaiset Douk Saga ja Molare, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että läpi 2000-luvun alkupuolen Coupé Décalé on tullut tunnetuksi myös afrikkalaisen diasporan ulkopuolella. Nykyisin jopa Helsingissä on mahdollista bailata säännöllisesti järjestettävillä afrobeats -klubeilla. Toistaiseksi englanninkielinen, Ghanasta ja Nigeriasta tuleva afrobeats, kuten azonto, vaikuttaisi olevan Suomessa hieman tunnetumpaa kuin ranskankielinen musiikki, mutta kiitos tämänkaltaisten kurssien, erilaisten festivaalien ja Youtubista helposti löydettävien videoiden, tietoisuus ilmiöstä lisääntyy täällä pohjoisessakin.

Jään kurssin jälkeen vielä hetkeksi jututtamaan opettajaa. Anninan oma tausta on perinteisissä länsiafrikkalaisissa tansseissa, joita hän on tanssinut 1990-luvun puolestavälistä lähtien. Coupé Décaléen hän kertoo tutustuneensa noin 10 vuotta sitten. Kymmenen viime vuoden ajan hän on myös todistanut erityisesti nuorison keskuudessa tapahtunutta afrobeats -ilmiön kasvua säännöllisillä Afrikan matkoillaan. Hän muistuttaa, ettei afrobeatsia tule sekoittaa klassiseen funkahtavaan afrobeat -musiikkityyliin (ilman s-kirjainta), jonka nigerialainen Fela Kuti kehitti jo 60-luvun loppupuolella. Modernit afrobeats -tanssit ovat jatkuvassa muutoksessa; liikkeitä lainataan muista lajeista ja perinnetansseista, niitä fuusioidaan, ja tietyt liikkeet nousevat joksikin aikaa muotiin ja jäävät sitten taas pois muodista. Nykymaailmassa älylaitteiden käyttö on myös mahdollistanut salamannopean tiedonkulun. Kuka tahansa voi kuvata siistejä tanssiliikkeitä omalla puhelimellaan, ja nettiin ladatut videot voivat saavuttavaa hetkessä suuria yleisömääriä. Aiheesta kiinnostuneen kannattaakin kirjoittaa Youtuben hakukenttään ”coupe decale” saadakseen idean, miltä tällainen tanssi näyttää (artikkelin lopusta löytyy myös muutama esimerkki). Ja jos epäilee afrobeatsin sopivuutta juuri itselleen, saattaa saada rohkaisua tästä videosta, jossa tanssitaan nigerialaisen Yemi Aladen Johnny -kappaleen tahdissa.

Kurssin jälkeen on hikinen, mutta kevyt ja tyytyväinen olo. Ulkona vallitsevasta pakkasesta ja sinnikkäästä jääpeitteestä huolimatta Helsingin kesä tuntuu olevan taas hieman lähempänä.

***

Muutama video tunnelmaan pääsemiseksi:

Molare – Fouttement (Norsunluurannikko)
Serge Beynaud – Kababléké (Norsunluurannikko)
Debordo Leekunfa – Robot Macador (Norsunluurannikko)
Toofan – ”GWETA” (Togo)
FUSE ODG ft TIFFANY – Azonto (UK / Ghana)
Yemi Alade – Bum Bum (Nigeria)

***

Teksti: Venla, Helsingin aikuisopisto